- Technisch doel
- Beeldend doel
Beeldende problemen moeten aanzetten tot denken. Een leerling ''onderzoekt'' als ware hoe hij het beeldend probleem visueel kan oplossen. Een goede beeldende vorming opdracht bevat dan ook altijd een beeldend probleem, hier leren de leerlingen van.
Wegingen zelf ook aan de slag. We kregen verschillende tekenopdrachten die wij gingen uitvoeren met houtskool.
Opdracht 1: Klassiek en ambachtelijk. De beeldaspecten lijn en perspectief staan centraal. Het gaat om geometrische vormen, zoals de kubus. Deze opdracht bevat geen beeldend probleem, maar leerlingen leren hierbij wel om ruimtelijk te denken.
Opdracht 2: Teken een onzekere kubus is een modernistische opdracht. De opdracht is experimenteel en niet ambachtelijk. Beeldaspecten lijn en lijnvoering staan centraal. De opdracht bevat een beeldend probleem: er zijn namelijk meerdere oplossingen mogelijk.
Opdracht 3:Teken een agressieve kubus (modernistische opdracht). De opdracht is experimenteel.
Beeldaspecten lijn en lijnvoering staan centraal. Ook deze opdracht bevat een beeldend probleem,
omdat er meerdere oplossingen/manieren mogelijk zijn om agressiviteit uit te beelden.
Opdracht 4: Teken een kubus die entertaint is een post-modernistische opdracht. Bij deze opdracht moet je ontwerpen. Lijn en vorm zijn de belangrijkste beeldaspecten.
Daarna gingen we in groepjes filmpjes maken met een beeldend probleem. Wendy, Roan, Noël, Yasmae en ik gingen een filmpje maken over clowns die onmogelijke capriolen uithalen. Die onmogelijke capriolen zijn dus het beeldend probleem, er zijn meerdere oplossingen mogelijk. De animatiefilmpjes hebben we gemaakt door middel van geometrische schuimrubberstukjes. De onmogelijke capriool die wij bedacht hadden is dat de clown ballen kan hooghouden met zijn voeten, maar dat loopt niet helemaal goed af...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten